הריון בסיכון גבוה

הריון בסיכון גבוה הוא הריון שבמהלכו נשקפת סכנה לבריאותה או לחייה של האשה ההרה או שהעובר נמצא ברחם במצוקה קשה או שיש סכנה שייוולד כבעל מום או ללא רוח חיים. רבים מההריונות בסיכון גבוה מסתיימים בלידת תינוקות בריאים, אבל הריון כזה דורש מעקב על ידי רופאים מומחים.

הסיבות והגורמים להריון בסיכון גבוה

לעיתים הסיבות להריון בסיכון גבוה יכולות להיות קשורות לגורמי סיכון שהיו קיימים עוד לפני כניסתה של האישה להריון כמו: גיל האשה ההרה (צעירה או מבוגרת), מצב הבריאות הכללי של האם, אשה הרה במצב של תת תזונה, יתר לחץ דם, רמת סוכר גבוהה, קרישתיות יתר, מחלות תורשתיות, הריונות קודמים בסיכון גבוה, הפלות חוזרות, לידת עובר מת, רעלת הריון בהריון קודם ועוד. לעיתים הסיכון מוגבר בתחילת ההריון ועלול לגרום להפלה טבעית כמו במקרים של: הריון מחוץ לרחם, הריון עם התקן תוך רחמי, הריון מרובה עוברים, דימום בתחילת ההריון, מום במבנה הרחם, רחם שרירני (מיומה – גידול ברחם), שאיבת סיסים לאבחון מומים כרומוזומליים בעובר, דיקור חבל הטבור לדגימת דם העובר, דיקור מי שפיר ועוד.

לעיתים מחלות או מצבים מסכנים את ההריון במהלכו כמו: לידה מוקדמת (היסטוריה של לידה מוקדמת, ניתוח של האם ההרה במהלך ההריון או החלפת דם העובר), דלקות בדרכי השתן, יתר לחץ דם, סוכרת הריון, רעלת הריון, חבלה בבטן כתוצאה מנפילה או תאונה, אי ספיקת צוואר הרחם, רחם שרירני (מיומה), הפסקות הריון (גרידות) חוזרות, דימום בהריון, הריון עם התקן תוך רחמי, הריון מרובה עוברים, ריבוי מי שפיר.

קיימים גם סיכונים בלידה עצמה כמו במקרים בהם יש זרימה לא טובה של דם לשליה או היפרדות מוקדמת של השליה – היות וקיים סיכון למות העובר שואפים לסיים את הלידה במהירות באמצעות מלקחיים, ואקום או ניתוח קיסרי. סיכונים נוספים הם: לידה שלא מתקדמת כראוי כי משקל העובר גדול במיוחד, סיכוי לקרע ברחם, מחלות של היולדת, דימום חמור במהלך הלידה ועוד.

סיכונים לאחר לידה הם: דימום רחמי – אם הרחם לא התכווץ כראוי לאחר הלידה או זיהום.

בכל מצבי הסיכון שהוזכרו נוכחות ומעקב של רופאת נשים מומחים היא חיונית וטיפולה המסור יסייע לסיום הריון מוצלח ולאם ולתינוק בריאים.

חשוב לדעת כי הריון בסיכון גבוה דורש השגחה של רפואת האם והעובר המתמחה בהריונות בסיכון גבוה, על מנת לעקוב אחר ההריון בהתאם לבעיה הייחודית אשר הופכת את ההריון להריון בר סיכון ולהתאים את הטיפול וההשגחה בהתאם למצב הייחודי, לקבל החלטות על בדיקות נוספות, מעקב ואופן ותזמון הלידה.

ד"ר חגית קליגר הינה רופאת נשים מומחית במקרים של הריון בסיכון גבוה.

* התכנים נועדו לספק אינפורמציה בלבד ואינם בגדר עיצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה.